Síť metra v Rijádu, je nejdelším dopravním systémem bez řidiče na světě. Měří přes 176 kilometrů na 6 linkách a 85 stanicích. Rijádské metro s kapacitou 3,6 milionu cestujících denně sníží počet cest autem po celém městě a podpoří využívání udržitelných způsobů dopravy.
Stanice metra ve finanční čtvrti krále Abdulláha, kterou navrhla architektonická kancelář Zaha Hadid Architects, slouží jako klíčový přestupní uzel sítě.
Síť rijádského metra, která má zahájit provoz s cestujícími v neděli 1. prosince 2024 otevřením modré, žluté a fialové linky (linky 1, 4 a 6), zmírní dopravní zácpy, zkrátí cestovní dobu a zlepší kvalitu života rostoucího počtu obyvatel Rijádu. Tato transformační síť je nejdelším dopravním systémem bez řidiče na světě. Měří přes 176 kilometrů na 6 linkách a 85 stanicích a spojuje klíčové čtvrti, obchodní centra a kulturní památky v hlavním městě Saúdské Arábie.
Rijádské metro, automatizovaný systém rychlé dopravy plánovaný Královskou komisí pro město Rijád (RCRC), bude vyhovovat potřebám obyvatel i návštěvníků. Síť s kapacitou 3,6 milionu cestujících denně sníží počet cest autem po celém městě a podpoří využívání udržitelných způsobů dopravy.
Stanice metra King Abdullah Financial District (KAFD) jako přestupní uzel
Stanice metra King Abdullah Financial District (KAFD), navržená ateliérem Zaha Hadid Architects (ZHA), slouží jako klíčový přestupní uzel nové sítě. Spojuje konečnou stanici KAFD, mezinárodní letiště krále Chálida a poskytuje přístup k nebeskému mostu pro místní jednokolejku KAFD. Šest železničních nástupišť na čtyřech úrovních stanice se propojuje s autobusovou dopravou a službami park-and-ride. Vytváří tak důležitý multimodální dopravní uzel pro město, stejně jako nová vnitřní a venkovní veřejná prostranství pro finanční čtvrť.
Stanice metra KAFD přispívá k identitě nového systému metra v Rijádu a její design upřednostňuje konektivitu. Předpokládaná železniční, automobilová a pěší doprava ve stanici byla modelována, mapována a strukturována tak, aby se optimalizovala vnitřní cirkulace a předešlo se dopravním zácpám. Výsledná konfigurace je trojrozměrná mřížka definovaná sekvencí protichůdných sinusoid (generovaných opakováním a frekvenčními změnami denních dopravních toků ve stanici), které fungují jako páteř pro cirkulaci v budově.
Fasáda
Tyto sinusoidy se táhnou až k vnějšímu plášti stanice, který je obložen ultravysoce výkonnými betonovými panely. Geometrická perforace fasády snižuje solární zisky jako současná reinterpretace tradiční ochrany životního prostředí v rámci vernakulární architektury regionu. Kompozice fasády stanice je ozvěnou vzorů vytvářených pouštními větry v písku. Mnohonásobné frekvence a dozvuk tak vytvářejí složité opakování vzorů patrných v přírodě.
Konstrukce
Stanice metra KAFD je tvořena souborem prvků, které jsou vysoce korelované díky opakování, symetrii a měřítku. Návrh byl v průběhu vývoje společností ZHA průběžně optimalizován s cílem zvýšit konstrukční účinnost a ekologickou efektivitu a zároveň zjednodušit proces výstavby bez snížení prostorové kvality. Samonosná konstrukce vnějšího pláště se plynule spojuje s vnitřní konstrukcí stanice, která podpírá nástupiště a viadukty.
Energetická náročnost
Stanice poskytuje optimální komfort při minimální energetické náročnosti a kombinuje účinné pasivní konstrukční prvky s vysoce účinným chladicím systémem. Ten je napájen z obnovitelných zdrojů a automaticky se přizpůsobuje různým počtům cestujících v průběhu dne, zatímco posuvné dveřní panely na každém nástupišti udržují chladný vzduch uvnitř stanice. Stanice metra KAFD získala zlatý certifikát Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) od americké Rady pro šetrné budovy.