CZECH DECO TEAM AKCE
Top novinka Czech Deco teamu

Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects bylo otevřeno v neděli 1. prosince 2024

Síť metra v Rijádu je nejdelším dopravním systémem bez řidiče na světě. Měří přes 176 kilometrů na 6 linkách a 85 stanicích. Stanice metra ve finanční čtvrti krále Abdulláha, kterou navrhla architektonická kancelář Zaha Hadid Architects, slouží jako klíčový přestupní uzel sítě.

Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
CZECH DECO TEAM logo
3. prosince 2024

Síť metra v Rijádu, je nejdelším dopravním systémem bez řidiče na světě. Měří přes 176 kilometrů na 6 linkách a 85 stanicích. Rijádské metro s kapacitou 3,6 milionu cestujících denně sníží počet cest autem po celém městě a podpoří využívání udržitelných způsobů dopravy.

Stanice metra ve finanční čtvrti krále Abdulláha, kterou navrhla architektonická kancelář Zaha Hadid Architects, slouží jako klíčový přestupní uzel sítě.

Síť rijádského metra, která má zahájit provoz s cestujícími v neděli 1. prosince 2024 otevřením modré, žluté a fialové linky (linky 1, 4 a 6), zmírní dopravní zácpy, zkrátí cestovní dobu a zlepší kvalitu života rostoucího počtu obyvatel Rijádu. Tato transformační síť je nejdelším dopravním systémem bez řidiče na světě. Měří přes 176 kilometrů na 6 linkách a 85 stanicích a spojuje klíčové čtvrti, obchodní centra a kulturní památky v hlavním městě Saúdské Arábie.

Rijádské metro, automatizovaný systém rychlé dopravy plánovaný Královskou komisí pro město Rijád (RCRC), bude vyhovovat potřebám obyvatel i návštěvníků. Síť s kapacitou 3,6 milionu cestujících denně sníží počet cest autem po celém městě a podpoří využívání udržitelných způsobů dopravy.

Stanice metra King Abdullah Financial District (KAFD) jako přestupní uzel

Stanice metra King Abdullah Financial District (KAFD), navržená ateliérem Zaha Hadid Architects (ZHA), slouží jako klíčový přestupní uzel nové sítě. Spojuje konečnou stanici KAFD, mezinárodní letiště krále Chálida a poskytuje přístup k nebeskému mostu pro místní jednokolejku KAFD. Šest železničních nástupišť na čtyřech úrovních stanice se propojuje s autobusovou dopravou a službami park-and-ride. Vytváří tak důležitý multimodální dopravní uzel pro město, stejně jako nová vnitřní a venkovní veřejná prostranství pro finanční čtvrť.

Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects

Stanice metra KAFD přispívá k identitě nového systému metra v Rijádu a její design upřednostňuje konektivitu. Předpokládaná železniční, automobilová a pěší doprava ve stanici byla modelována, mapována a strukturována tak, aby se optimalizovala vnitřní cirkulace a předešlo se dopravním zácpám. Výsledná konfigurace je trojrozměrná mřížka definovaná sekvencí protichůdných sinusoid (generovaných opakováním a frekvenčními změnami denních dopravních toků ve stanici), které fungují jako páteř pro cirkulaci v budově.

Fasáda

Tyto sinusoidy se táhnou až k vnějšímu plášti stanice, který je obložen ultravysoce výkonnými betonovými panely. Geometrická perforace fasády snižuje solární zisky jako současná reinterpretace tradiční ochrany životního prostředí v rámci vernakulární architektury regionu. Kompozice fasády stanice je ozvěnou vzorů vytvářených pouštními větry v písku. Mnohonásobné frekvence a dozvuk tak vytvářejí složité opakování vzorů patrných v přírodě.

Konstrukce

Stanice metra KAFD je tvořena souborem prvků, které jsou vysoce korelované díky opakování, symetrii a měřítku. Návrh byl v průběhu vývoje společností ZHA průběžně optimalizován s cílem zvýšit konstrukční účinnost a ekologickou efektivitu a zároveň zjednodušit proces výstavby bez snížení prostorové kvality. Samonosná konstrukce vnějšího pláště se plynule spojuje s vnitřní konstrukcí stanice, která podpírá nástupiště a viadukty.

Energetická náročnost

Stanice poskytuje optimální komfort při minimální energetické náročnosti a kombinuje účinné pasivní konstrukční prvky s vysoce účinným chladicím systémem. Ten je napájen z obnovitelných zdrojů a automaticky se přizpůsobuje různým počtům cestujících v průběhu dne, zatímco posuvné dveřní panely na každém nástupišti udržují chladný vzduch uvnitř stanice. Stanice metra KAFD získala zlatý certifikát Leadership in Energy and Environmental Design (LEED) od americké Rady pro šetrné budovy.

Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects
Metro v Rijádu od Zaha Hadid Architects

O projektu

 

Název projektu: Stanice metra King Abdullah Financial District
Architektonická kancelář: Zaha Hadid Architects (ZHA)
Lokalita: Rijád, Saúdská Arábie
Fotografie: Hufton+Crow
Hlavní architekt: Zaha Hadid, Patrik Schumacher
Projekční tým: Domenico Di Francesco, David Fogliano, Manuele Gaioni, Marko Gligorov, Subharthi Guha, Alexandros Kallegias, Lisa Kinnerud, Alexandre Kuroda, Stefano Iacopini, Carolina López-Blanco, Jamie Mann, Mohammadali Mirzaei: Marco Amoroso, Vincenzo Caputo, Abdel Halim Chehab, Lee Cubeddu, Rawan Al-Derjem,
Arian Hakimi Nejad, David Wolthers, Nicola McConnell, Mario Mattia, Massimo Napoleoni, Niki Okala, Carlos Parraga- Botero, Sohith Perera, Izis Salvador Pinto, Carine Posner, Neil Rigden, Paola Salcedo, Nima Shoja, Thomas Sonder, Vincenzo Reale, Kate Revyakina, Roberto Vangeli, Seungho Yeo
Zastavěná plocha: 45000 m²
Rok návrhu: 2012
Stavební inženýr: BuroHappold
Ekologie a MEP: Zamil
Krajinářská architektura: DEPA
Osvětlení: BuroHappold
Konstrukce: BACS Consortium
Stav: Dokončeno

 

Ve spolupráci s Naser Nader Ibrahim, Amazing Architectures [online] @2024. Dostupné z https://amazingarchitecture.com/metro-station/zaha-hadid-architects-riyadh-metro-to-open-sunday-december-1st-2024

DALŠÍ DOPORUČENÉ ČLÁNKY

  • Chytré vytápění: Jak snížit náklady

    Ceny energií rostou a domácnosti hledají způsoby, jak vytápět efektivně a zároveň pohodlně. Chytré vytápění Somfy dokáže automaticky reagovat na…

    Chytré vytápění - chytrá hlavice Somfy
  • Geda / Radomonte – italské

    Italské značky Geda a Radomonte dokazují, že vodovodní baterie mohou být víc než jen funkční součást koupelny – mohou být…

    Designová baterie Redamonte
  • Byt plný barev a odvahy:

    Tento byt s výhledem na Dněpr ukazuje, že interiér může být víc než jen prostor k bydlení. Studio Metric Bureau…

    Obývací pokoj v zelených tónech s kruhovým otvorem ve zdi a pohovkou SVOYA Studio
  • SOUVLAKI: Nový lištový systém, který

    Nový nízkonapěťový lištový systém SOUVLAKI přináší do světa osvětlení hravost, flexibilitu a špičkový design. Inspirován řeckým „špízem“ – souvlaki –…

    lištový systém osvětlení Rotaliana Souvlaki
  • Skryté zárubně: Minimalistický prvek v

    V éře minimalismu a čistých linií jsou dveře se skrytými zárubněmi jedním ze hlavních stylotvorných prvků, který vytvářejí charakter moderního…

    Dveře se skrytými zárubněmi Dorsis
  • Zelená střecha jako pátá fasáda:

    Na okraji Barcelony vznikl dům, který mizí ve městě a otevírá se směrem k přírodě. Architekti z ROA Arquitectura navrhli…

    Dům se zelenou střechou
  • Objevte trendy v designovém nábytku

    Chystáte se vybavit svůj vlastní domov luxusním nábytkem od designérů, nebo jen hledáte inspiraci jako dekoratér pro své klienty? Podívejte…

    Delife designový nábytek
  • Skryté zárubně DORSIS – architekti

    Přímé linie, estetika jednoduchosti a čistoty, minimum zdobných prvků - to jsou viditelné trendy interiérů moderních staveb, bez ohledu na…

    Dorsis Fortius dveře
  • Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.