Nové Metropolitní nádraží spolu s doprovodnou infrastrukturou představuje dopravní uzel spojující městskou, regionální a celostátní dopravu. Je také jedním z nejekologičtějších zařízení svého druhu v Polsku. Za projekt je zodpovědný ateliér Tremend.
Dne 12. ledna 2024 přijalo nové Metropolitní nádraží v polském Lublinu první cestující. Nové Metropolitní nádraží bylo postaveno v centrální části města, v těsné blízkosti historické budovy lublinského hlavního nádraží z 19. století. Samotné Metropolitní nádraží je významnou součástí koncepce Integrovaného dopravního centra, rozsáhlého infrastrukturního projektu, jehož cílem je propojit metropolitní, regionální a celostátní dopravu. Projekt proto musel nejen navrhnout optimální a co nejfunkčnější způsoby řízení dopravy, ale také zapadnout do historického architektonického a urbanistického kontextu místa.
Autory koncepce jsou architekti ze známého polského architektonického studia Tremend, které má ve svém portfoliu například návrh železniční stanice Lodž Fabryczna. Autoři projektů navrhli jednoduchý, modernistický pavilon, který má být kontrastem k eklektické, historické podobě hlavního nádraží a zároveň mu - díky viditelně odlišnému architektonickému jazyku - nekonkurovat. Architektonický výraz mu dodávají charakteristické perforované sloupy, které jsou prvky ocelové konstrukce nádraží, a přístřešky nástupišť, které plní i dekorativní funkci. Jejich lineární, téměř organické tvary připomínají vinnou révu - jeden ze symbolů Lublinu - a dodávají celé stavbě dojem lehkosti. Při návrhu byly použity materiály jako sklo a nerezová ocel.
Spolu s budovou Metropolitního nádraží byla vybudována také nástupiště se zastávkami pro městskou a regionální automobilovou dopravu, podzemní parkoviště pro automobily, parkovací místa pro taxíky a stojany pro kola. Součástí projektu je zelená střecha, která je přístupná uživatelům. V rámci projektu bude také modernizováno městské náměstí s okolní zelení a vybudován nový dopravní systém pro zlepšení komunikace.
Záměrem autorů projektu bylo vytvořit objekt, který bude příkladem veřejných investic v duchu udržitelného rozvoje. Pro architekty ze studia Tremend je prioritou minimalizace uhlíkové stopy. Projekt splňuje nejvyšší standardy udržitelnosti.
"Díky materiálům a technologiím šetrným k životnímu prostředí a snižujícím emise, které byly v projektu použity, se jedná o jedno z nejudržitelnějších zařízení svého druhu v Polsku." - zdůrazňuje architektka Magdalena Federowicz-Boule, generální ředitelka studia Tremend.
Metropolitní nádraží se vyznačuje řadou proekologických řešení, například technologií "box in box" s parametry skleněné fasády, která snižuje spotřebu energie. Beton, který je jedním z hlavních použitých materiálů, je nízkoemisní materiál. Téměř tři sta metrů čtverečních plochy bylo vyčleněno pro venkovní vertikální zahradu.
O projektu
Název projektu: Metropolitní nádraží / Integrované komunikační centrum
Architektonická kancelář: Studio Tremend
Umístění: Lublin, Polsko
Fotografie: Bartek Barczyk
Zastavěná plocha: 1,420 m²
Plocha pozemku: 90,000 m²
Rok návrhu: 2016
Rok dokončení: 2023
Zákazník: Radnice města Lublin
Ve spolupráci s Alfredo Gonzalez, Amazing Architectures [online] @2024. Dostupné z https://amazingarchitecture.com/train-station/new-metropolitan-station-in-lublin-poland-is-officially-opened-the-station-will-be-a-new-symbol-of-the-city