Naslouchání klientovi a komunikativnost jsou z mého pohledu důležité aspekty na všech úrovních procesu architektonické tvorby.
Jinak posuzujeme exaktní prostory nemocnice, kancelářských budov nebo nákupních center. I když právě zde se ve zvýšené míře poměřuje vztah ekonomický a duševně/duchovní. Jestli se jedná o rodinný dům, nábytek na míru, soukromý kancelářský prostor, je to v principu podobné. Liší se to pouze "blízkostí" výsledku a v přímosti kontaktu s uživatelem, neboli jeho osobní zainteresovaností. Vychází z emocí, intuice a zohledňuje celkové pocity v třírozměrném prostoru, kde jeho uživatel se nachází uvnitř, nebo naopak vně-kolem něho.
Navazují na to a celkový dojem dotváří další důležité detaily, jako je barevnost, použití materiálů, jejich vzájemná interaktivita. Také vkus, jak vlastní, tak i vkus uživatele, objednatele práce architekta. Ten mimo jiné zastává pozici poradce. Na něm je z velké části právě zodpovědnost jeho doporučení, neboli asertivní "ovlivňování". Zde jsou také styčné plochy role architekta jako manažera, psychologa, konstruktéra a vizionáře na začátku neexistujícího objektu.
Skloubit tyto aspekty a realizace různých tvarových forem je součástí umění tvůrce všech odvětví architektury a designu.
PK
21-3-2016