Investice v hodnotě 100 milionů eur, kterou vede společnost NatPower H (součást skupiny NatPower), bude zahájena v létě 2024 a jejím cílem je v příštích šesti letech vybudovat 100 čerpacích stanic v celém Středomoří a dále je rozšířit do nejoblíbenějších oblastí pro rekreační plavbu.
Zelený vodík, vyráběný pomocí větrné, solární a další infrastruktury pro obnovitelné zdroje energie, se pomocí technologií NatPower H přeměňuje na stabilní přírodní zdroj, který uspokojí stále rostoucí celosvětovou poptávku po udržitelných zdrojích energie. Vodík, který emituje pouze vodní páru a teplý vzduch, vyrábí elektrickou energii v palivovém článku. Sto čerpacích stanic zprovozněných do roku 2030 dodá ročně až 3650 tun zeleného vodíku, čímž se každoročně eliminuje přibližně 45 000 tun emisí skleníkových plynů z rekreačních lodí ve Středomoří.
Společnost NatPower H vyvinula ekologické vodíkové palivové řešení založené na třech klíčových principech: bezpečnosti, rozšiřitelnosti a udržitelnosti. Stanice NatPower H budou dodávat vodík pomocí osvědčených technologií nízkotlakých kovových hydridů s certifikací RINA PED pro námořní aplikace, které zajišťují kompaktnost, bezpečnost a odolnost v souladu s průmyslovými předpisy a certifikacemi spolu s pečlivým zaměřením na oběhovost a ochranu mořských ekosystémů.
“Na základě projektů v oblasti obnovitelných zdrojů, které již přesahují 23 GW, jsme vytvořili společnost NatPower H – prvního globálního provozovatele pro výrobu, skladování a distribuci ekologického vodíku – s cílem vybudovat první infrastrukturu pro doplňování vodíku pro rekreační plavbu na světě,” uvedl Fabrizio Zago, generální ředitel skupiny NatPower. “Jsme přesvědčeni, že vodík je jedním z nejefektivnějších řešení, které je schopno pohánět energetickou transformaci celého odvětví rekreačních lodí a jachet. Konkrétně využití vodíku jako nosiče energie prostřednictvím palivových článků a elektromotorů se ukazuje jako jedna z nejslibnějších možností, která nabízí vynikající výkon a zároveň respektuje životní prostředí.”
Lodní průmysl stále více požaduje stále udržitelnější plavidla a světové loděnice na to reagují řešeními, která snižují ekologický dopad jejich provozu. Vymezení chráněných mořských oblastí po celém světě, které nyní zakazují používání dieselových motorů, podtrhuje význam ekologicky udržitelného vývoje v tomto odvětví. Tento rychlý přechod k energetice je v současné době brzděn nedostatkem infrastruktury pro distribuci a doplňování energie pomocí zdrojů s nulovým dopadem.
Instalací infrastruktury pro dodávky ekologického vodíku chce společnost NatPower H vytvořit síť středisek udržitelné energie ve všech hlavních italských marinách a vytvořit ideální podmínky pro usnadnění trvalého rozvoje a využívání plavidel poháněných vodíkem.
“Italský loďařský průmysl je světovým lídrem v počtu vyrobených lodí a naším cílem je usnadnit energetickou transformaci tohoto klíčového trhu a podpořit používání lodí poháněných vodíkem bez přímých emisí CO2,” uvedl Andrea Minerdo, generální ředitel společnosti NatPower H. “Přestože byl projekt teprve zahájen, máme již připraveno 25 smluv s italskými přístavy a přístavišti, což nám umožňuje začít rozvíjet globální síť rozšířených vodíkových čerpacích stanic.”
Společnost NatPower H spolupracuje se společností ZHA na výstavbě ekologických vodíkových čerpacích stanic, které jsou ekologické a splňují nejvyšší bezpečnostní standardy. Konstrukce, která vychází z výzkumu modulárních systémů společnosti ZHA, je přizpůsobitelná mnoha různým lokalitám ve Středomoří a umožňuje přizpůsobit konfiguraci každé čerpací stanice na základě specifických místních potřeb, jako je celková velikost, počet míst k sezení, zařízení pro nabíjení kol a pěší pohyb v jednotlivých přístavech a marinách.
Díky využití 3D robotického rozmístění materiálu pro vytvoření segmentů každé konstrukce jsou stanice plně recyklovatelné, zděné za sucha, což minimalizuje stavební odpad a zároveň zvyšuje efektivitu využití materiálu. Vrstvená kompozice 3D tištěných bloků odráží procesy patrné v přírodě, které vytvářejí pruhované struktury a plynulé geometrie přírodních útvarů ve středomořské krajině a mořských ekosystémech.
Konstrukce čerpacích stanic vznikla na základě spolupráce výzkumné skupiny ZHA Computation and Design Research Group (ZHA CODE) se skupinami Block Research Group a Incremental3D, které zkoumají nevyztužené zděné konstrukce, 3D tištěný beton a udržitelnou digitální betonovou konstrukci. Kruhové konstrukce, které integrují výpočetní návrh a 3D tisk, snižují potřebu konstrukčních materiálů až o 50 % bez snížení výkonnosti a využívají bloky, které lze snadno rozebrat a recyklovat, což je patrné na uznávaném mostě Striatus v Benátkách a mostě Pheonix v inovačním centru Holcim v Lyonu.
“Konstrukční pevnost vodíkových čerpacích stanic ZHA, postavených z nízkouhlíkového betonu, je dána spíše geometrií než zvýšeným použitím materiálů. Stanice, které kombinují nejnovější inovace ve stavebních technikách s historickým inženýrstvím vyvinutým v celém Středomoří Římany před více než 2 000 lety, využívají pokročilé technologie kruhového stavění a odrážejí závazek společnosti NatPower H k ekologicky odpovědné budoucnosti,” uvedl Filippo Innocenti, ředitel Zaha Hadid Architects.
Společnost NatPower H rovněž oznámila své partnerství se společností Bluegame, renomovanými staviteli jachet skupiny Sanlorenzo, kteří navrhují a konstruují vodíkové stíhací lodě pro dva ze šesti týmů účastnících se 37. ročníku Amerického poháru, který se koná koncem tohoto roku v Barceloně.
Společnost NatPower H podpoří tým “American Magic” newyorského Yacht Clubu i “Orient Express Racing Team” francouzské Société Nautique de Saint-Tropez a bude dodávat zelený vodík a zavádět postupy pro doplňování paliva pro stíhací lodě všech týmů během jejich příprav na Americas Cup v říjnu tohoto roku. Toto partnerství je součástí širšího programu společnosti NatPower H, který demonstruje výhody, jež jsou možné díky zavedení a široké distribuci zeleného vodíku na rychle rostoucím trhu udržitelného jachtingu po celém světě.
Infrastruktura pro doplňování zeleného vodíku pro rekreační plavbu byla vyvinuta společností NatPower H ve spolupráci se společnostmi Zaha Hadid Architects, BluEnergy Revolution, Fitchner, Linde, Studio Maresca, S.i.g.e. a Tecma Solutions.