Návrh Masaryčky, který je součástí modernizace historického Masarykova nádraží Českými drahami, jež vytváří nové veřejné náměstí částečně nad železničními kolejemi, zlepší přístupnost železničních nástupišť pod nádražím a poskytne nové pěší trasy mezi Florencí a Hybernskou po obou stranách nádraží.
Masaryčka, ohraničená železničními nástupišti Masarykova nádraží na jihu, ulicí Na Florenci na severu a nadzemní dálnicí Wilsonova na východě, vznikla na opuštěném místě, které stálo opuštěné několik desetiletí. Na západě Masaryčka nahrazuje stávající parkoviště na Havlíčkově bulváru novým veřejným náměstím s přestupními uzly mezi městskou železniční, tramvajovou a autobusovou sítí; vymezuje přívětivou bránu do města pro cestující příměstskou železnicí i pro ty, kteří využívají právě budované rychlíkové spojení na pražské mezinárodní letiště.
Masaryčka, která se nachází kilometr východně od Staroměstského náměstí v centru města, navazuje dialog s architekturou a urbanismem Starého Města pražského, známého jako “zlaté město 100 věží”. Vnější žebra v rámci fasády Masaryčky přispívají v létě k zastínění slunce a transformují horizontální kompozici projektu do vertikality jeho západní fasády obrácené k věžím Starého Města.
Budova Masaryčky, která usiluje o certifikaci LEED Platinum, obsahuje dvojitě izolovanou fasádu, která zajišťuje optimální přirozené osvětlení všech pracovních a společenských prostor. Kaskáda teras rozděluje obě budovy, zatímco podobné terasy na východní fasádě poskytují každému kancelářskému patru přímý přístup k velkorysým venkovním prostorám. Společné střešní zahrady nabízejí panoramatický výhled na město. Hybridní větrání je podpořeno vysoce účinným zařízením se systémy rekuperace odpadního tepla, zatímco inteligentní systémy řízení budovy neustále monitorují a upravují řízení prostředí tak, aby se snížila spotřeba energie.
Výsadba s využitím místních druhů rostlin, keřů a stromů zavlažovaných systémem sběru dešťové vody Masaryčka, včetně přeměny ulice Na Florenci na alej lemovanou stromy, poskytne v létě chladivý stín a přirozené čištění vzduchu. Nízkoprůtokové systémy a recyklace šedé vody dále sníží spotřebu vody v centru.
Při výstavbě a zadávání veřejných zakázek Masaryčka upřednostnila místní dodavatele a materiály s vysokým podílem recyklovaných materiálů, aby splnila cíle pro ztělesněný a provozní uhlík do roku 2025 stanovené v rámci klimatické výzvy RIBA 2030.
Rekonstrukce Masarykova nádraží, která má být dokončena v roce 2026, provedená Českými drahami v sousedství Masaryčky zachovává stávající historickou budovu konečné stanice a zahrnuje výstavbu nového veřejného náměstí částečně nad kolejemi, které umožňuje přístup na jednotlivá nástupiště a přímý přestup na pražské metro linky B. Program modernizace, který stanici přeměňuje na plně přístupný multimodální dopravní uzel města, rozšiřuje současný počet kolejí ze sedmi na devět a rekonstruuje všechna nástupiště, zařízení trakčního vedení a napájení.