Přehled
Základní škola (6-11 let) má 20 tříd, laboratoře a speciální učebny a může pojmout až 500 dětí.
Střední škola (11-14 let) využívá stávající budovu, která má 18 učeben a laboratoří; pozdější přístavba navržená architektonickým studiem Mario Cucinella Architects poskytuje další laboratoře a učebny hudební výchovy. Střední škola může pojmout až 450 žáků.
Koncept
Projekt využívá vysoce kvalitní architektonické řešení k vytvoření jednotného komplexu (školy, tělocvičny, auly), který propojuje novou budovu se stávajícím městským a územním systémem jako zařízení otevřené komunitě a harmonizující s městským parkem. To poskytuje zdravé venkovní a vnitřní prostory a maximálně využívá potenciál, který lokalita nabízí, ke zlepšení environmentálního komfortu, přičemž minimalizuje spotřebu energie a maximalizuje pasivní energetické strategie v budově, kde architektura integruje služby budovy se stavebními a technologickými prvky a může strategicky reagovat tak, aby modernizace a výstavba mohly být prováděny v čase, po etapách.
Pohodlí pro děti
Barvy, světlo, dynamické a flexibilní prostory, dvory, zahrady a kontakt s přírodou: tyto složky vytvářejí ideálně uklidňující prostředí, kde mohou mladší děti a děti středního školního věku intelektuálně a fyzicky růst.
” Zavěšený list “
Nejvýrazněji charakterizujícím prvkem architektury je velká střecha, jejíž výrazná formální přítomnost dodává identitě areálu sílu a definici: zavěšená nad hlavou jako ochranná plachta shromažďuje všechny funkce komplexu, vytváří kontinuitu mezi všemi různými funkčními prostory a umožňuje jim vzájemně se doplňovat jako jednotný celek, který vypadá a působí jako jedna budova.
Agora
Skutečným středem pozornosti je velká centrální Agora: kruhový prostor, který vítá děti, když procházejí od vchodu a přicházejí do tohoto uzavřeného, bezpečného prostoru pod širým nebem. Odtud se mohou přesunout k dalším funkcím v rámci dvou budov školy. Po skončení běžné výuky může Agora i nadále sloužit jako hlavní vstup do prostor, které využívá komunita, jako je aula, jídelna a multifunkční učebny (v nichž se mohou konat schůzky kroužků a mimoškolní aktivity dětí).
Prostory
Obě školní budovy jsou uspořádány tak, aby vytvářely prostory, v nichž je dítě “doprovázeno” ze základní školy na střední školu na cestě svého osobního růstu. Uspořádání komplexu nevytváří chodby: vztahový prostor je inkluzivní a flexibilní prostor, který zahrnuje a integruje se s běžným a speciálním prostředím výuky, stejně jako se společnými prostory a prostory sloužícími komunitě. Toto uspořádání zaručuje diferencovanou nabídku služeb a funkcí, která se neomezuje pouze na reakci na školní aktivity. Řízením prostor způsobem, který se přizpůsobuje různým typům uživatelů a různým denním dobám, se komplex stává sociokulturním nástrojem, kde je architektura sama o sobě prostředkem komunikace a poznání pro ty, kteří ji používají.
Architektura, která nabízí nové scénáře pro výuku a učení
Návrh školních prostor reaguje na potřebu diverzifikace výuky a potřebu nabídnout nové scénáře výuky a učení, které se vztahují ke třem základním prvkům, z nichž prvním je vztah a sdílení. Druhým základním prvkem je laboratorní práce.
Základní škola vyniká způsobem, jakým poskytuje dynamický průnik tematických a víceúčelových dílenských prostor a dialogem/interakcí mezi vnitřními a venkovními místy, což ji činí obzvláště příznivou pro různé objevné aktivity, individuální a skupinové studium a odpočinek: je zde knihovna, výtvarná laboratoř, multimediální laboratoř a vědecká laboratoř. Třetím prvkem je polyvalence, která umožňuje, aby jednotlivé místnosti nabývaly během dne různých a flexibilních konotací, a mohly tak být kdykoli využity k pořádání různých aktivit.
Dalšími charakteristickými prvky jsou čtyři hudební učebny a jako prvek, který je nezávislý na zbytku školní budovy, aula.
Zvláště důležité jsou nové prostory pro sport: trojitá tělocvična je flexibilní a lze ji rozdělit tak, aby vznikly různé typy hracích ploch, zatímco obslužné prostory (šatny, tribuny pro diváky, sklady a zázemí) slouží jako podpora sportovních aktivit. Tato zařízení budou využívat nejen žáci, ale i místní sportovní kluby mimo vyučovací hodiny. Hlavní herní prostory budou validovány CONI (Italským národním olympijským výborem).
Projekt krajiny
Projekt terénních úprav volných ploch areálu přesahuje samotný areál školy a ve čtvrté etapě výstavby bude rozšířen o vyhrazenou plochu pro výuku a veřejný park. Cílem je vytvořit základní “zelenou strukturu”, která usnadní kontakt s přírodou a učení v přírodě; vzdělávací zahradu se dvěma oddělenými tematickými oblastmi, které lze využívat jak k učení, tak k rekreaci. Jsou různě konfigurovány, ale obě slouží k výuce; v jedné je přírodní sezení z kmenů stromů na barevné gumové podlaze a ve druhé je sezení v hledišti na trávě, takže děti jsou stále v kontaktu s přírodním prostředím. Oba hrací koutky mají různé typy přírodních podlah, jeden z písku a druhý z dřevěné štěpky, aby poskytovaly dva různé zážitky. K dispozici bude také výukový prostor se zeleninovými zahrádkami, skleníky a malým sadem, kde si žáci budou moci za podpory svých učitelů pěstovat rostliny, jaké se jim líbí.
Tyto otevřené prostory jsou tedy určeny nejen k výuce a učení, ale poskytují také příjemné a esteticky vděčné prostředí, ve kterém mohou děti, dospívající a mladí dospělí po vyučování načerpat novou energii.
Cílem použití původních a “naturalizovaných” druhů pro nově vysazené stromy a keře je vytvořit dojem “krajiny”, která se co nejvíce podobá krajině, kterou lze stále vidět v některých částech rovinaté krajiny v okolí Boloně a častěji v kopcích. Tato “krajina” významně zvyšuje biologickou rozmanitost v dané oblasti; protože všechny nové rostliny jsou listnaté, jejich přítomnost navíc pomáhá v létě zmírňovat sluneční záření a v zimě zajišťuje přirozené denní světlo.
“Budovy musí dávat prostor novým myšlenkám a uspokojovat nové potřeby. Prostory pro vzdělávání a kulturu proto musí být regulovány politikou, která bude dbát na tyto aspekty, aby došlo ke skutečnému oživení naší země. Vzdělávací prostory musely příliš dlouho respektovat zákonné normy, které nemusely nutně zajistit kvalitu, natož krásu. Budovy jsou vždy formou vzdělávání, školy ještě více.”
Mario Cucinella, zakladatel a ředitel designu MCA – Mario Cucinella Architects