Designéra Petra Novague není potřeba dlouze představovat. Kolo Favorit, slavná R200 a opravdu dlouhá řada prestižních ocenění.
Za trojici dveřních kování Cobra Q se mu podařilo získat hned tři nejprestižnější designérská ocenění RedDotAward. „Kdysi někdo slavný a chytrý řekl, že existují tři zásadní produkty, které musí každý velký designér navrhnout: jízdní kolo, židle a vývrtka. Já osobně bych tam klidně doplnil i kliku,“ říká Petr Novague.
Trojitý úspěch na Red Dot Award s klikami Cobra je naprosto mimořádný. Je podle vás důležité, aby výrobky získávaly designová ocenění?
Jsem toho názoru, že design je klíčová vlastnost produktu. Funkčnost a kvalitu beru jako samozřejmost, náskok a odlišnost od konkurence výrobku dodá design. Pokud chtěla Cobra vědět, jak si stojí v české i mezinárodní konkurenci, pak je Red Dot Award nejlepší cesta, jak si ověřit svoji pozici a konkurenceschopnost vůči celému světu.
Je nutné pořád se porovnávat s konkurencí – žádná korupce, žádné zákulisní hry, jen jasná zpětná vazba.
Proč je vůbec pro tak ryze praktický předmět, jakým je klika, důležitý design?
Prý někdo slavný řekl, že velký designér musí navrhnout jízdní kolo, židli a vývrtku. Klidně bych doplnil i kliku. Je to právě ten produkt, který je nenápadný, ale dotýkáte se ho denně, a musí fungovat přirozeně a tak, aby vás neobtěžoval.
Co všechno si můžeme představit pod designérskou tvorbou?
Proces designování stojí na určitých principech, které striktně dodržuji, abych se vyhnul chybám v tvarování. Kreativní fáze není příliš dlouhá, nejvíce času zabere převod myšlenky ve skicu a následné 3D modelování. Tato fáze se často několikrát opakuje, než se pustíme do přípravy maket. Časově nejnáročnější je nastavení sériové produkce – v případě kování Cobra Q jsme na vývoji pracovali celkem dva roky, než jsme byli spokojení.
Jaké bylo zadání? Elegance – nadčasovost – luxus?
Ano, určitě. Ale také serióznost, solidnost a poctivost. Slova jsou ale jedna věc, přetvořit jejich obsah ve formu ovšem není tak snadné, jak by se mohlo zdát.
V případě kování Cobra Q věřím, že se nám to podařilo. Mimořádné je, že Red Dot Award získala každá z přihlášených klik a přitom jsou odlišné, každá přináší rozdílný haptický zážitek. Ve svých návrzích extrémně dbám na ergonomii, ta byla v této zakázce klíčová a především u modelu Spectra je hodně inovativní.
Jakým způsobem se díváte na okolní svět? Dokážete se oprostit od své profese nebo průběžně hodnotíte design všeho, co vidíte?
Je pravda, že každé povolání se nějak na člověku podepíše. Dívat se na svět optikou průmyslového designu je trochu prokletí. Vidím všude tvarové a materiálové kompromisy, nedotažené a nepřesvědčivé detaily, na druhou stranu si ale uvědomuji, kolik produktů lidstvo vychrlí každý rok a jaký je tlak neustále se posouvat a vyvíjet. A také jak je čím dál obtížnější přicházet na trh s revolučními produkty. Proto skoro všechno probíhá v rámci evolučních změn, vývoje drobností.
Kde berete inspiraci?
Já vlastně nevím, jestli slovo inspirace do designu vůbec patří. Jedná se totiž o zodpovědný proces, který začíná analýzou, a poznatky, které přinese, jsou pak promítnuty do práce designéra. Ten se musí vyhýbat, hledat, nacházet, kultivovat a výsledek musí být jasný a srozumitelný.
Jak moc limitují designéra technická řešení jednotlivých výrobků?
Samozřejmě jsou omezující, ale s tím musíme počítat. U typických produktů, jako je třeba klika, hraje roli zažitá ustálená forma, určité klišé. Dalším důležitým faktem je to, že designér navrhne kliku, která není určena jen koncovým zákazníkům, ale její osud může ovlivnit také architekt domu či bytu. Na to všechno je třeba při navrhování myslet.
Kdo je podle vás typický zákazník, který kupuje výrobky, které tvoříte?
Člověk, kterému není lhostejné, čím je obklopen. Nesoustředí se pouze na cenu, ale je senzitivní a umí ocenit, že když dva vyrábí totéž, není to totéž.
Máme zájem o co nejužší spolupráci s profesionály – architekty, staviteli, designéry. Rádi Vám připravíme konkrétní nabídku – kontaktujte nás, prosím.